Opotřebení pneumatik může mít mnoho různých příčin. Dříve než opotřebované pneumatiky nahradíte, bude přínosné zjistit přesné příčiny příslušného opotřebení, a to především v případě, že k němu dojde nečekaně brzy.
Zabráníte tak tomu, aby se stejný problém objevil i u nové sady pneumatik.
4 hlavní příčiny opotřebení zemědělských pneumatik

Níže se budeme věnovat čtyřem hlavním příčinám opotřebení zemědělských pneumatik. Některé z nich jsou spojeny s používáním, zatímco za dalšími stojí složitější problémy.

Výměna zemědělských pneumatik může stát hodně peněz. Měli byste proto zjistit přesné příčiny opotřebení svých současných pneumatik, než k výměně pneumatik přistoupíte.

 

U pneumatik na vašem traktoru se můžete setkat se čtyřmi hlavními příčinami opotřebení

Důvod, proč došlo k tak rychlému opotřebení vašich pneumatik, pravděpodobně naleznete v tomto krátkém přehledu. Někdy však může být důvodů více a také nemusí být snadné s jistotou určit hlavní příčinu opotřebení.

1. Technický stav vašeho traktoru

Pokud zaznamenáte větší opotřebení na předních pneumatikách než na zadních nebo se opotřebení vyskytuje převážně na jedné straně pneumatiky, a to symetricky na levé/pravé straně, zkontrolujte přední diferenciál, geometrii podvozku a vůli kulových kloubů řízení a ložisek.

Možná je i kombinace příčin:

  • Tento druh opotřebení by mohl být způsoben používáním pohonu přední nápravy na trasách s velkým počtem zatáček.
  • Příčinou může být také problém s odklonem kol, tzn. kola nesvírají správný úhel se svislou osou.
  • Nesprávná geometrie kol, sbíhavost nebo rozbíhavost.

Pokud jsou pneumatiky již opotřebovány, můžete je přemístit z jedné strany na druhou, abyste prodloužili jejich životnost. Nejdříve však vyřešte veškeré mechanické příčiny. Bezpečnost je na prvním místě. Nepoužívejte proto pneumatiky, které představují riziko.

2. Jak používáte svůj traktor

Opotřebení zemědělské pneumatiky způsobené provozem na silnici

Opotřebení zemědělské pneumatiky způsobené provozem na silnici


Jsou-li vaše pneumatiky hladké se znatelnějším opotřebením žeber uprostřed běhounu
, pak je téměř jisté, že jezdíte často na silnicích s příliš velkým nákladem. Povrch silnice, který je tvrdší a hrubější než měkká půda, urychluje ve spojení s vyššími rychlostmi jízdy opotřebení pneumatik. Zjistěte, jaké vzdálenosti vozidlo překonává včetně poměru mezi provozem na silnicích a polích.

Pokud se opotřebení omezuje na vnější okraj pravé pneumatiky nebo vnitřní okraj levé pneumatiky, hovoříme o nerovnoměrném zkoseném opotřebení. Jeho nejpravděpodobnější příčinou je sklon vozovky, po které pravidelně jezdíte. Tento druh opotřebení se zhoršuje neustálými zásahy do řízení, které jsou nezbytné k udržení traktoru v přímém směru.

Chcete-li maximálně prodloužit životnost svých pneumatik, nepřekračujte doporučenou nejvyšší rychlost svého vozidla. Nedodržení tohoto limitu totiž způsobuje přehřívání pryže a narušování její struktury.

Odolnost pryže pneumatiky navíc závisí na velikosti tlaku, jemuž je vystavena (a který je přímo úměrný zatížení), a na rychlosti jízdy. Kombinace těchto faktorů má přímý vliv na rozsah opotřebení.

3. Nesprávný tlak v pneumatice

Nastavení tlaku v pneumatice traktoru

Nastavení tlaku v pneumatice traktoru


Pneumatika, která je nedostatečně nahuštěná
, „odskakuje“ od povrchu. Výsledkem je abnormální opotřebení ramenních oblastí a žeber (opotřebení se vyskytuje jen na jedné z uvedených částí). Vibrace nejsou pohlcovány a zemědělec je může vnímat dokonce v ještě intenzivnější podobě.

Je-li tlak v pneumatikách při jízdě na silnici příliš nízký, dochází k zahřívání materiálu a pryžové vrstvy se oddělí od vrstev z nylonu, umělého hedvábí nebo kovu, což způsobí degradaci pneumatiky.

Na druhé straně nadměrné nahuštění pneumatiky rovněž způsobuje opotřebení běhounu pneumatiky, v tomto případě výběžků žeber. Pneumatika se vyboulí a prostřední část běhounu je vystavena velkému namáhání. Proto také dochází k jejímu rychlejšímu opotřebení.

4. Nesprávné zatížení vašeho traktoru

Těžký náklad zvětšuje namáhání kostry a běhounu a může vést k trvalé deformaci, která následně urychlí opotřebení žeber.

Pokud tedy přepravujete těžký náklad, snižte rychlost jízdy, aby se zmenšilo namáhání běhounu pneumatiky při jízdě na silnici. Tím minimalizujete zahřívání a poškození pryže.

Zkontrolujte také, zda maximální hmotnost vámi přepravovaného nákladu odpovídá indexu nosnosti vašich zemědělských pneumatik (viz tabulka indexu nosnosti poskytovaná výrobcem). Je-li to nutné, snižte hmotnost přepravovaného nákladu, abyste své pneumatiky nepřetěžovali. Je-li index nosnosti pro vámi vykonávanou práci příliš nízký, nelze zaručit odolnost kostry.

 

Jak minimalizovat opotřebení pneumatik?

Opotřebení pneumatik je nevyhnutelné K opotřebení v podstatě dochází v důsledku tření pryže o povrch půdy nebo silnice. Opotřebení by mělo být v celé šířce běhounu pneumatiky rovnoměrné.

Životnost pneumatiky lze výrazně prodloužit, pokud bude váš traktor správně nastaven a udržován; pokud budete pro každý druh práce používat správný tlak v pneumatikách; pokud budete přepravovat přiměřený náklad při přiměřené rychlosti jízdy; a pokud budete nepoužívané pneumatiky skladovat správným způsobem.

 


Divize zemědělských pneumatik Bridgestone vám nabízí bezplatnou příručku, která vám podrobně vysvětlí zásadní roli, kterou zemědělské pneumatiky hrají ve vaší produktivitě. Zjistěte více a zvyšte zisky svého zemědělského podniku.

Příručka: Zásadní role pneumatik v realizaci úspor finančních prostředků

Tyto webové stránky vás mají pouze informovat o technických a funkčních aspektech zemědělských pneumatik a jejich používání. Nejsou určeny k tomu, abyste si na jejich základě udělali o příslušném problému úsudek nebo přijímali definitivní závěry. Pouze váš specialista na zemědělské pneumatiky dokáže individuálně posoudit technickou stránku a přijmout konečné rozhodnutí.