Pneumatika pro traktory je komplexní kombinací mnoha komponentů, které jí dodávají tuhost a zajišťují optimální kontakt s povrchem při příslušném druhu použití.
Radiální konstrukce pneumatiky nalézá v současnosti v zemědělství širší uplatnění (technologie IF a VF) než diagonální konstrukce.
Radiální pneumatiky Firestone
Víte však, z čeho jsou radiální pneumatiky vyrobeny? Čím se liší? Jaké výhody poskytují?

Konstrukce radiálních pneumatik

KOSTRA RADIÁLNÍ PNEUMATIKY

Základem konstrukce pneumatiky je její kostra.

Kostra je tvořena kombinací kordových vložek z umělých textilních vláken a vzájemně spletených ocelových drátů s mosaznou povrchovou úpravou. Úkolem kostry je odolávat zatížení, které působí na zemědělskou pneumatiku.

Konstrukce radiálních pneumatik: kostra
KROK 1

Kostra radiální pneumatiky


Podle uspořádání kordových vrstev rozlišujeme různé druhy pneumatik.

U radiální pneumatiky jsou tyto vrstvy uspořádány kolmo ke směru jízdy.
Toto uspořádání umožňuje zvětšit deformovatelnost bočnic, což je specifická vlastnost radiálních pneumatik.

Radiální pneumatika tak lépe pohlcuje nárazy a poskytuje vyšší úroveň komfortu.

Vnitřní povrch kostry je navíc pokryt vrstvou pryže s impregnací, která zaručuje vodotěsnost pneumatiky pro traktory a schopnost udržet úroveň tlaku.

 

STABILIZAČNÍ VLOŽKY

V horní části kostry jsou diagonálně ke směru jízdy umístěny dodatečné vrstvy, tzv. stabilizační vložky.

konstrukce radiálních pneumatik: STABILIZAČNÍ VLOŽKY
KROK 2

Stabilizační vložky radiální pneumatiky


Jsou dva druhy vložek:

  • Radiální vložky (hned nad kostrou), které mají výztužnou funkci
  • Povrchové vrstvy, které zpevňují běhoun.

Jejich úkolem je zajišťovat směrovou stabilitu a umožňovat fungování struktury pneumatiky v celé její šířce.

Tyto vložky také pohlcují některé nárazy a chrání kostru před vnějším poškozením.

PATKY PNEUMATIKY

Kostra je v místě styku s ráfkem kola vyztužena kovovými prstenci (jedním na každé straně pneumatiky pro traktory), které se nazývají patky pneumatiky.

konstrukce radiálních pneumatik: PATKY PNEUMATIKY
KROK 3

Patky radiální pneumatiky


Vyztužení pneumatiky v oblasti mezi patkou a jejím navázáním na kordové vložky zajišťuje nejen precizní usazení na ráfku, ale současně i mimořádnou kvalitu přenosu hnací síly z kol na pneumatiky.

BOČNICE

Vnější povrch zemědělské pneumatiky je kompletně pokrytý pryží, jedná se o viditelnou část celé pneumatiky.

Odolnost této pryže vůči opotřebení a zářezům chrání kostru a vložky před vnějším poškozením.

konstrukce radiálních pneumatik: BOČNICE
KROK 4

Bočnice radiální pneumatiky


Tenká a hladká vrstva je umístěna na bočnicích.

Bočnice poskytují pneumatice pružnost a spolu s kostrou pohlcují nárazy.

Bočnice hrají roli také při zajišťování příčné stability pneumatiky.

BĚHOUN

Běhoun je umístěn na vnějším povrchu pneumatiky. Jedná se o tlustou vrstvu pryže, v níž jsou v průběhu vulkanizačního procesu vytvarována žebra.

konstrukce radiálních pneumatik: BĚHOUN
KROK 5

Běhoun radiální pneumatiky


Hlavním úkolem žeber je zajišťovat trakci v jakýchkoli provozních podmínkách. Dosažení tohoto cíle umožňuje optimalizovaný tvar, úhel a umístění žeber.

Žebra také stabilizují traktor při manévrování. Běhoun rovněž přispívá ke komfortu řidiče.

 

Specifická konstrukce a struktura radiální pneumatiky pro traktory umožňuje kombinovat pružné bočnice s tuhým běhounem.
To znamená, že můžete mít jak velkou styčnou plochu, která je zásadní pro dobré rozložení hmotnosti, tak i maximální komfort pro řidiče.

 


Divize zemědělských pneumatik Bridgestone vám nabízí bezplatnou příručku, která vám podrobně vysvětlí zásadní roli, kterou zemědělské pneumatiky hrají ve vaší produktivitě. Zjistěte více a zvyšte zisky svého zemědělského podniku.

Stáhnout příručku

Tyto webové stránky vás mají pouze informovat o technických a funkčních aspektech zemědělských pneumatik a jejich používání. Nejsou určeny k tomu, abyste si na jejich základě udělali o příslušném problému úsudek nebo přijímali definitivní závěry. Pouze váš specialista na zemědělské pneumatiky dokáže individuálně posoudit technickou stránku a přijmout konečné rozhodnutí.