Dokonce i v případě, že se o pneumatiky svého traktoru staráte a pravidelně u nich kontrolujete správný tlak, nezabráníte tím případnému vzniku zářezů, které se mohou objevit na jakékoli pneumatice při pravidelném provozu na různých druzích půdy a při rozmanitých druzích pracovní činnosti.
Zářezy na pneumatikách traktoru

Ať jezdíte na silnici plně naloženi sklizenými plodinami, nebo se pohybujete po hospodářském dvoře, přemisťujete se po polních cestách, či oráte pole, vaše pneumatiky jsou vystaveny nejrůznějšímu zatížení a může na nich vznikat mnoho různých druhů zářezů.

Někdy jsou tyto zářezy naprosto neškodné, zatímco v jiných případech mohou učinit pneumatiku nepoužitelnou.

 

Zde uvádíme několik příkladů zářezů na pneumatice včetně jejich vlivu na další provoz

1. Četné a dobře viditelné zářezy na žebrech

Zářezy na žebrech

Zářezy na žebrech


Pokud jsou žebra na celém povrchu pokryta škrábanci a trhlinami a rovné zářezy přetínají trhliny na předních a zadních okrajích, znamená to, že pneumatika se odvalovala po povrchu s tvrdými pazourky nebo je po většinu doby používána k práci v hospodářském dvoře nebo na skalnatém či kamenitém povrchu.

Pokud se zářezy nevyskytují na bočnicích pneumatiky, kde mohou mít vážnější dopady kvůli tenčí vrstvě pryže než na žebrech, můžete pneumatiky i nadále používat, budete-li pravidelně kontrolovat jejich bočnice. Pamatujte však na to, že používání takových pneumatik na polích bude mnohem méně efektivní, protože poškozená žebra si zachovají jen velmi malou schopnost trakce.

2. Zářezy u paty žeber na pneumatice

Zářezy u paty žeber na pneumatice

Zářezy u paty žeber na pneumatice


Vidíte zářezy na patě žeber, které vycházejí z výběžku žebra a horizontálně probíhají po celé jeho délce. Tento druh zářezu je znamením velké únavy materiálu na pneumatice, která je vystavována nadměrné hnací síle na tvrdých půdách kvůli příliš vysokému zatížení nápravy.

Nadměrné kroucení žeber na povrchu způsobuje jejich smýkání a části žeber se mohou zcela odtrhnout, což vede k velkým vibracím a případně i ztrátě řiditelnosti traktoru.

Pneumatiky s takovým poškozením můžete i nadále používat za předpokladu, že jejich zatížení nebude nadměrné a na silnicích budete jezdit pomalu. Doporučujeme vám však takové pneumatiky vyměnit.

3. Zářezy pouze na zadní straně struktury

Zářezy pouze na zadní straně struktury

Zářezy na pneumatice


Pneumatika se zdá být v dobrém celkovém stavu, ale na zadní straně struktury mezi žebry jsou malé zářezy.
Tento druh zářezů je způsobován velmi tvrdým strništěm, například po slunečnici nebo kukuřici.

S touto pneumatikou nehrozí žádné problémy, ale měli byste ji i nadále pečlivě kontrolovat. Hlubší zářezy by mohly vyžadovat opravu.

V hlubokém zářezu se totiž může ukrývat porušení vnitřní struktury pneumatiky, které představuje riziko při vysokém tlaku, pokud jedete na silnici vyšší rychlostí.

4. Praskliny v pryžové vrstvě na pneumatice

Praskliny v pryžové vrstvě na pneumatice

Praskliny v pryžové vrstvě na pneumatice


Praskliny ve vrstvě butylového kaučuku jsou obvykle způsobeny opakovaným natahováním nebo ohýbáním, pokud je pneumatika používána s nedostatečným nahuštěním nebo pokud jste na ní jeli po ztrátě vzduchu či ji skladovali přes zimu nenahuštěnou.

Vnitřní struktura pneumatika byla výrazně oslabena a došlo k vysoké únavě pryžového materiálu.

Tuto pneumatiku není možné používat a musí být vyměněna.

5. Zářez na kostře pneumatiky

Zářez na kostře pneumatiky

Zářez na kostře pneumatiky


Tento zářez poškodil přímo strukturu pneumatiky. Dochází k němu obvykle po čelním nárazu nebo při přejetí ostrého předmětu, kusu kovu atd.

Pokud zářez poškodil kostru, pneumatika je naprosto nepoužitelná a neopravitelná – pneumatika není schopna odolat nárůstu tlaku, a proto musí být vyměněna.

6. Náhodné natržení bočnice pneumatiky

Natržení bočnice pneumatiky

Natržení bočnice pneumatiky


Bočnice není tak vyztužená jako běhoun pneumatiky a po natržení ztratí veškerou pevnost. Natržení často způsobují ostré pazourky, větve stromů nebo kovové předměty (například nářadí či starý úlomek).

Nepokoušejte se pneumatiku opravit. Záplata by se velmi brzy uvolnila v důsledku ohýbání bočnic pneumatiky.

Pneumatika musí být vyměněna.

7. Zářez v blízkosti ráfku

Zářez v blízkosti ráfku

Zářez v blízkosti ráfku


Zářez v oblasti patní vrstvy nebo na okraji výztuhy patky.

Tento druh zářezu je často způsoben přetížením v kombinaci s nedostatečným tlakem v pneumatice při provozu na silnici.

Neexistuje žádná možnost opravy, takže pneumatika nesmí být používána.

8. Jste trochu kutil

oprava pneumatiky šrouby

U improvizovaných oprav dbejte na svou bezpečnost


Po ruce máte vždy svůj spolehlivý šroubovák, a jakmile se na obzoru objeví příležitost ušetřit trochu peněz, jste přesvědčeni o tom, že dokážete zázraky!

Pneumatiky jsou zásadní součástí vašeho traktoru, protože jsou tím, co přenáší výkon vašeho traktoru na povrch vozovky.

Po žádné vaší provizorní opravě (jakkoli průkopnická se může zdát) nebude jízda s vaším traktorem bezpečná – existuje opravdu reálné nebezpečí, že se vozidlo převrátí, pokud pneumatika praskne, když je traktor naložený, a jestliže vaše kutilská oprava nevydrží uprostřed pole, bude vás to stát mnohem víc než nová sada pneumatik.

 


Divize zemědělských pneumatik Bridgestone vám nabízí bezplatnou příručku, která vám podrobně vysvětlí zásadní roli, kterou zemědělské pneumatiky hrají ve vaší produktivitě. Zjistěte více a zvyšte zisky svého zemědělského podniku.

Příručka: Zásadní role pneumatik v realizaci úspor finančních prostředků

Tyto webové stránky vás mají pouze informovat o technických a funkčních aspektech zemědělských pneumatik a jejich používání. Nejsou určeny k tomu, abyste si na jejich základě udělali o příslušném problému úsudek nebo přijímali definitivní závěry. Pouze váš specialista na zemědělské pneumatiky dokáže individuálně posoudit technickou stránku a přijmout konečné rozhodnutí.